skip to Main Content

Regelmatig krijgen wij de vraag wat nu het verschil is tussen PowerSlim en een crashdieet.
Begrijpelijk, want normaal gesproken betekent snel afvallen ook dat je met een crashdieet te maken hebt en dat is allesbehalve gezond.

Je lichaam heeft dagelijks een bepaalde hoeveelheid energie (calorieën) nodig. Deze benodigde basisbehoefte noemen we het basaalmetabolisme.
Bij de meeste mensen ligt dit zo rond de 1300 – 1500 calorieën per dag. Natuurlijk ligt dit ook aan de beweging die je in je dagelijkse leven hebt.

Wat is een crashdieet?
Bij een crashdieet is de hoeveelheid energie (calorieën) die je eet, ver beneden je basisbehoefte. Het gevolg hiervan is dat je ook te weinig bouwstoffen binnenkrijgt, terwijl je deze juist éxtra hard nodig hebt als je op rantsoen bent. Gebeurt dit niet, dan gaat je lichaam spieren afbreken om energie uit de spiereiwitten te gebruiken. Wij begrijpen dat het heel verleidelijk kan zijn: een poosje heel weinig eten en snel veel kilo’s verliezen.
Waarom je nooit een crashdieet moet volgen!.
Als je spiermassa door het volgen van een crashdieet deels afgebroken is, dan verbrand je na het volgen van dit dieet nog minder calorieën dan eerst. Je lichaam schakelt dan over in een spaarstand. Je moet dus nóg minder gaan eten om op gewicht te blijven.
Dit wordt mede veroorzaakt door verkeerde adviezen en ideeën over wat gezonde voeding is.
Ook diëtisten en andere gezondheidsprofessionals zijn er jarenlang vooral op gericht geweest om caloriearme voeding te adviseren, zonder te kijken naar het belang van voldoende eiwitten in het voedingspatroon.  Caloriearme voeding  is vaak ook nog eens rijk aan koolhydraten en suikers. Koolhydraten en suikers zijn juist de dikmakers.
Hoe kun je dan wel gezond afvallen?
Wetenschappelijke onderzoeken laten zien wat écht belangrijk is voor snel en toch gezond afvallen:  het volgen van een eiwitrijk en koolhydraatarm voedingspatroon onder persoonlijke begeleiding van een voedingscoach (PowerSlimmen).
In plaats van eenvoudigweg minder calorieën te adviseren, hebben de diëtisten van PowerSlim bij het ontwikkelen van het programma rekening gehouden met de functie
van de verschillende voedingsstoffen.  Zo zijn koolhydraten en vetten hoofdzakelijk brandstoffen voor je lichaam, terwijl eiwitten bouwstof als hoofdfunctie hebben.

Eigenlijk is het heel logisch: om af te vallen moet je lichaam je reservebrandstof gaan verbranden: je lichaamsvet.
Om die brandstof aan te spreken moet je dus met je voeding geen brandstoffen binnenkrijgen, dan dwing je je lichaam namelijk om op de reserve (je vet) over te stappen.
Wanneer je bijna geen koolhydraten en vetten binnenkrijgt gaat je lichaam in de vetverbrandingsmodus, dit noemen we ketose. Je lichaam is dan een soort vetverbrandingsmachine geworden :). Om te voorkomen dat je spiereiwitten gaat verbranden moet je wel de juiste hoeveelheid bouwstoffen (eiwitten) eten.

Wij Lianne en Nanny van FitaLiNa helpen jou een gezond voedingspatroon samen te stellen dat bij jou past.
En als je je streefgewicht hebt bereikt, blijven we je nog een jaar lang begeleiden om je gezond gewicht te behouden.

Maak geheel vrijblijvend met ons een kenningsmakingsgesprek.

 

 

Back To Top